Ownskin

Say no to PPSMI

Say no to PPSMI

Saturday, July 19, 2008

PUBLIC SPEAKING vs PUBLIC READING

"Wahai Pak Lah yang jadi PM,
Teramatlah saya hairan sampai sekarang,

Dulu waktu sekolah di SMKJ,
Cikgu saya ada pesan....

Kalau nak jadi pemimpin orang-orang,
Pertama kita kena hebat ‘Public Speaking’,
Tapi aku hairan bukan sebarang,
PM kita hebat tetapi guna ‘Public Reading’
Tengok mukanya saya sudah runsing,
Belum tentu dia faham sebab bukan dia yang ‘editing’,



Makin tambah lagi pening,
Masa saya pergi kursus PTD di Intan, Kemaman,
Ada PTD veteran cakap dia pernah jadi penulis teks PM,
PM pada masa itu adalah chedet yang ‘gentleman’,
Dia buat 10 perenggan berpeluh bukan main,
'Last-last' satu pun belum tentu Chedet ‘reading’,
Banyak ayat Chedet olah balik bukan main-main,
Tak macam Pak Lah punya angin,
10 perenggan dia buat, 10-10 dia ‘reading’...
Hawhawhaw itulah perbandingan ‘Chief” BN zaman lening,
Sorang bijak guna otak, sorang lagi bijak guna ‘assistance’.

Sepatutnya pemimpin perlu bijak ‘Public Speaking’,
tapi Pak Lah bijak ‘Public Reading’...

Patutlah Malaysia makin ‘Happening’,
Sebab Pak Lah bijak membaca daripada diajak berunding...

Nukilan : chekamala"

No comments:


Speedometer

Powered By Blogger